Onderwijs en zorg

NIVO verzorgt voor meer dan 300 scholen het schoonmaakonderhoud. Deze scholen zijn zowel in het basis-, speciaal en voortgezet onderwijs.

Ervaren partner in schoonmaak in het onderwijs

Doordat we jarenlange ervaring hebben in deze branche, denkt NIVO praktisch mee. Het schooljaar bevat bijvoorbeeld 40 weken. De piekmomenten voor bijvoorbeeld groot onderhoud zijn in de zomer- en kerstvakantie. Hygiëne is belangrijk voor verschillende doelgroepen: zowel voor de ouders, de leerkrachten en vooral voor de leerlingen.

Hoe speelt NIVO in op de knelpunten in het onderwijs?

Natuurlijk spelen wij dagelijks in op de grootste knelpunten binnen het onderwijs: het sanitair, de inloop en de tijd die per locatie kan worden ingezet. We denken creatief mee in oplossingen per sector en komen met een onderhoudsplan. Voor het onderwijs denken we mee hoe we kinderen het beste kunnen benaderen. Zo gaan we binnenkort de campagne ‘Een schone WC, zo doe je mee’ lanceren. Dit is een campagne ter bewustwording van de toilethygiëne in de onderbouw van het basisonderwijs. Daarnaast werken we met veegdiploma’s, (sociale bewustwording) en introduceren we kostenbesparende innovaties, zoals de Iwax methode voor linoleum vloeren.

Snel schakelen met een plan per ruimte

Slim werken door we door bijvoorbeeld Taakroulatie (de ene dag start de schoonmaker in de ruimte van groep 1, de andere dag start hij/zij in het lokaal van groep 8). Daarnaast zijn juiste middelen en materialen (bijv. urinevanger), afspraken op maat (bijvoorbeeld curverkratten bij scholen met zandbak of roosters bij de deur) vanzelfsprekend.

In het voortgezet en hoger onderwijs is voor bewustwording belangrijk. Het gedrag van leerlingen/studenten heeft immers veel invloed op de (sanitaire) omgeving. Ook het bewust worden van het afval scheiden kan veel besparingen opleveren.

Direct contact

Aansturing is erg belangrijk. Een goed contact tussen schoolleiding, uitvoering en objectleiding is van wezenlijk belang. Bij de NIVO Groep hebben we korte lijnen.

Zorg

Binnen het facilitair onderhoud heeft NIVO een speciaal traject voor onze partners in de zorg. Onze partners bevinden zich veelal in de ouderenzorg, revalidatiecentra, maar ook bij centra voor mensen met een beperking en geven wij specifieke begeleiding op maat. NIVO heeft haar werkgebied in de vijf noordelijke provincies van Nederland.

Bij het verlenen van onze diensten in de zorg ligt de focus op:

  1. Welzijn en woonplezier
  2. Hospitality
  3. Maatwerk

Naast een professioneel schoonmaker, mag u meer van ons verwachten. Goed opgeleide mensen presteren het beste, daarom investeren wij bewust in onze medewerkers. Zij maken dagelijks waar wat wij u beloven

Via onze NIVO Academie bieden wij leidinggevenden, maar vooral ook de medewerkers op de werkvloer extra opleiding. Medewerkers in de zorg krijgen tijdens de basisopleiding standaard een module hospitality en een module zorg aangereikt. Deze modules worden desgewenst ook op locatie gegeven door erkende vakdocenten. Zoek contact met ons en vraag naar de flexibele  mogelijkheden.

Welzijn en woonplezier

Schoonmaken in de woonomgeving van mensen, vraagt om speciale aandacht. Onze medewerkers zijn aan het werk in de privéomgeving van uw cliënten. Zorgvuldigheid is hierbij een belangrijk gegeven.  Schoonmaak in de zorg is anders dan de schoonmaak op een kantoor of een school. En dat beseffen wij ons maar al te goed.

Dat is gelijk ook de belangrijkste reden dat wij onze medewerkers screenen voor zorglocaties. Daarnaast voorzien wij in een gedegen opleiding, investeren wij in leiding op locatie en handhaven wij een lagere werkdruk. Hierdoor houden onze medewerkers “oog” voor de bewoners en kunnen zij inspringen op ad hoc situaties.

Denkt u bijvoorbeeld eens aan een woonlocatie waar dagelijks de algemene ruimten al worden schoongemaakt, maar waar (tijdelijk) bij de cliënten behoefte is aan extra inzet op maat. Naast schoonmaakwerkzaamheden in de woning van een cliënt kunnen wij bijvoorbeeld ook de taken van de mantelzorger overnemen, vanwege ziekte of vakantie of het tijdelijk niet meer beschikbaar zijn van de mantelzorger door een ongeval of een andere onvoorziene oorzaak.  De AWBZ biedt hier diverse mogelijkheden voor. We denken graag met u mee.

 

Hospitality

Zeker in de zorg is het zien van een herkenbaar en vertrouwd gezicht een must. Dit geeft zowel uw medewerkers als uw cliënten een veilig gevoel. Wij leiden onze medewerkers dusdanig op, zodat u zich volledig kunt richten op het bieden van de juiste zorg.
In samenspraak met onze partners leren wij onze medewerkers de kenmerken van diverse ziektebeelden op uw locatie. Hierdoor kunnen zij nog beter anticiperen op situaties en kunnen uw medewerkers ongestoord doorgaan met het verlenen van de juiste zorg.

Bij NIVO gaat hospitality dus aanzienlijk verder dan het begroeten en openhouden van de deur. Wij zorgen ervoor, dat wij zowel cliënten als medewerkers ontzorgen. Dit doen wij door op een vriendelijke manier net dat stapje extra te doen: even de bloemen in het water zetten, aanbieden om wat door te geven aan de begeleiding of de rollator binnen handbereik te parkeren.

 

 

Naast een structurele goede prijs-kwaliteit verhouding hebben we ook tijdens Corona veel gehad aan NIVO. Zo konden we direct opschakelen met het aantal schoonmaak collega’s op locaties waar Corona uitbraken waren. Daar werden de locaties weer tiptop schoongemaakt door het vriendelijke personeel. Ook qua professioneel specialistisch onderhoud op onze locaties hebben wij goede ervaring in de samenwerking met NIVO. De Zorggroep Alliade heeft een duurzame samenwerking met NIVO

Fokje van der Wal, Regievoerder Schoonmaak Zorggroep Alliade

 

Maatwerk

Dienstverlening in de zorg betekent aandacht voor details en bewust anticiperen op de omgeving. Daarom hebben wij een gericht pakket met extra voorzieningen, in het bijzonder geselecteerd voor onze partners in de zorg. Hierbij kunt u denken aan afsluitbare werkwagens (zodat men niet zomaar overal bij kan), met lucht gevoerde banden (ter voorkoming van storen bij rust en prikkels door geluidshinder).
Ook maken wij gebruik van speciale reinigingsmaterialen en middelen, zoals antibacteriële doeken, elektrische rolvegers, disposables en desinfecterende schoonmaakmiddelen. Van deze middelen zijn certificaten afgegeven voor wetenschappelijk bewezen effectiviteit in het geval van o.a. COVID-19 en het NORO virus.

Zeker bij de zorg staat vooral de flexibiliteit van onze dienstverlening centraal. Natuurlijk is er een basis programma en zijn er reguliere  werkzaamheden waarop u kunt vertrouwen. Waar wij bekend om staan is, dat we de onze werkzaamheden in samenspraak met onze opdrachtgever flexibel inplannen om de actuele zorg heen. Zo schalen wij bijvoorbeeld moeiteloos op als er een “ongelukje” is gebeurd in het sanitair of in een snoezelruimte. En ook het schuiven van werkzaamheden naar dagen dat het de cliënt beter past, is mogelijk.

Los van het omlijnde schoonmaak programma, snappen wij als geen ander dat u zich wilt richten op het kernproces. Vandaar dat NIVO aanvullende diensten aanbiedt, u kunt met dezelfde contactpersoon in één keer alles regelen. Dat scheelt tijd, budget en veel papierwerk. Hierbij kunt u denken aan:

  • Was- en linnenservice.
  • Beddenservice.
  • Stomerijservice gordijnen.
  • Ad hoc desinfectie bij uitbraak van bijvoorbeeld NORO of COVID.
  • (Tijdelijk) mantelzorgpakket naar behoefte.
  • Post- en cateringdiensten.
  • NIVO Fixr (Klussendienst/reparatieservice ).
  • Verhuisservice/mutatiediensten.
  • Voorzien in sanitaire supplies.
  • Verslaglegging van de onderhoudsstaat van uw gebouw/mutaties. Dit  gebeurt via onze interne online facilityapp.